Wisla Letí Světem

Konec předsudků, vyrazil jsem k moři, Baltskému moři, do dalekého Polska

Každý den z Čech letí desítky letadel do přímořských destinací. Na týdenní last minute dovolenou se tak dostanete za pár korun. Na víkend však ne. Pokud chcete letět k moři pouze na víkend, cena letenky je příšerná. Levné letenky jsem našel třeba z Rakouska či Německa, ovšem nebudu přeci trávit půl víkendu cestou na letiště.

Vyráželi jsme ze Slezska, takže jsem pokukoval i po letištích v Polsku a ejhle, našel jsem. Kraków – Gdańsk za 1.700,- Kč tam a zpět. Férová cena a hlavně skvělá dostupnost letiště! Řekli jsme si, že zkusíme víkend u našich severních sousedů. Pravda, v dnešní době není polské moře nic, po čem by Češi toužili, ale řekli jsme si, že je to jen předsudek a letenky koupili.

Sobota: moře, pláž a hudební festival

V sobotu ve 3:15 nám náš víkend odstartoval budíček. Východ slunce jsme si užili z auta, časné ráno z letadla a už v 8 hodin ráno jsme hledali autobus, který nás odveze z gdańského letiště do Sopot.

Město Sopot
Sopot je jedno z měst Gdańského trojměstí. Tvoří jej Gdańsk, Sopot, Gdynia a všechny tři města lemuje poloostrov Hel v Baltském moři.

V Sopotech jsme strávili téměř celý den, kdy jsme pravidelně střídali válení se na pláži s dodržováním pitného režimu v některých z mnoha plážových barů. Tohle je přesně ten moment, kdy si uvědomíte první výhodu polského moře. Můžete si na baru koupit cokoliv, aniž byste se dívali na cenu. Všechno je tu prostě levné. I večeře na pláži s lahví vína nás nevyšla draho. Doporučujeme ryby, které Poláci uměli k mému překvapení velmi dobře připravit. Jedinou vadou na kráse celého trojměstí je fakt, že je schované za poloostrovem Hel, který zde tvoří zátoku a spíš než u moře, si tu připadáte jako u přehrady. Písečné pláže jsou tu však nádherné.

Večer jsme strávili na hudebním festivalu ve vedlejším městě Gdynia, kde jsme se potkali s naší domácí, která nás ubytovala skrze Couchsurfing. Byla to má první zkušenost s Couchsurfingem a musím říct, že paráda. Vlastní pokoj, postel, čisté povlečení a to vše zadarmo.

Neděle: pláže na poloostrově Hel a historické centrum Gdańsku

Sobota byla velmi dlouhá a náročná, ale hned v neděli ráno jsme vyrazili natěšeni do přístavu na loď, která nás odvezla na poloostrov Hel. Rázem jsme se ocitli na úplně odlišném místě, než bylo sobotní trojměstí. To je rušné a plné lidí, což je přesný opak Helu. V přístavu sice narazíte na několik restaurací, kaváren a odchodů se suvenýry, kde jsme si mimochodem dali typické polské Gofry s ovocem a šlehačkou. Nicméně popojdete o kousek dál a všude kolem vás už je jen les, za kterým se skrývá několika kilometrová překrásná písčitá pláž. Ta je na Helu podstatně čistší, je zde méně lidí a hlavně, moře tady vypadá opravdu jako moře. Voda tady není vůbec tak studená, jak jsme se v případě Baltského moře báli, jen tedy není skoro vůbec slaná.

sdr

Po odpoledni stráveném na Helu, kde jsme našli mimo jiné skvělé sportovní vyžití, nás čekala cesta do Gdańsku. Tentokrát jsme zvolili vlak, který nás dovezl kousek od našeho ubytování. Večer jsme věnovali procházce po historickém centru, které nás skutečně uchvátilo. Krásná architektura, kterou stojí za to vidět. Najdete tu samozřejmě také spoustu restaurací a barů, včetně známého a mnou tak oblíbeného Hard Rock Café. A pozor, i v Gdańsku je levně. Opět jsme se v centru vůbec nemuseli dívat na ceny a za skvělou večeři o dvou chodech a víně zaplatili v přepočtu lidových 300 korun za osobu.

Já náš výlet hodnotím rozhodně kladně a za tu cenu doporučuji každému nebát se a vyrazit na sever, místo do Chorvatska.

Tipy na cestu

Pokud byste na pobřeží Baltu vyrazili, stejně jako my, pouze na víkend. Doporučuji následující harmonogram:

• Sobotu bych celou strávil na poloostrově Hel. Mimo bary, restaurace a pláž, můžete navštívit maják nebo využít širokých možností vodních sportů. Sobotní večer bych pak věnoval rušnému městu Sopot. Najdete tady dlouhou promenádu, spoustu možnosti ubytování a v neposlední řadě spoustu míst, kde se můžete dobře najíst, dát si drink a bavit se.
  • V neděli ráno bych pak doporučil pozvolný přesun do Gdańsku, kde si užijete celý den a večer taky nebude nouze o zábavu. Navíc, jak už jsem zmiňoval, Gdańská architektura je opravdu úžasná.