Wisla Letí Světem

První let s Dreamlinerem a málem i první nouzové přistání


Jsou to zhruba tři týdny, kdy jsem měl možnost letět s novým Boeingem 787-9 Dreamliner. Jednalo se o rok a půl starý letoun a hned si pro nás připravil dvě technické závady a málem i nouzové přistání.

Konkrétně šlo o let Air Canada číslo 876 na lince z Toronta do Frankfurtu. První dojem z letadla byl úžasný! Je to jeden z nejnovějších a nejmodernějších typů letadel na světě. Moderních technologií si všimnete hned při vstupu na palubu. Ovšem ten den bohužel také platilo pravidlo: „čím více technologií a moderní techniky, tím více možností k selhání.“

Air Canada Aitr Canada - Boeing 787-9 Dreamliner Zdravíme po příletu s Boeing 787-9 Dreamliner

První problémy ještě před vzletem

Hned po nástupu do letadla kapitán oznámil selhání počítačů a oznámil, že potřebuje 20 minut na restartování systémů. Pak následovaly 3 minuty úplné tmy a ticha. No nic, po 20 minutách vše naběhlo a my vyrazili na stání, kde jsme hodinu a půl čekali na rozmrzování. V Torontu sněžilo jako na Sibiři a museli nás rozmrazovat rovnou na tři pokusy.

Voda v kabině letadla

Už jsme měli jít ke startu a v tom si můj kamarád zul boty. Smrad nebylo to jediné, co lidi v letadle trápilo. Začaly nás trápit Zdendovy mokré ponožky. Ty nasály vodu z koberce, který byl kompletně promočený z kapaliny, která prosakovala ze stěny letadla. To by asi před odletem dělat nemělo, říkal jsem si. Zavolal jsem tedy stewardku a zeptal se, zda je to normální. Jediná odpověď byla hrůza v očích a věta, že zavolá kapitánovi. V průběhu několika minut se postupně přišla podívat celá posádka. Jako poslední přišel pilot, který nám sdělil, že si kapitán právě čte manuál letadla, aby přišel na to, kde je problém. Všichni jsme čekali díru v letadle, či podobné strasti. Nicméně po chvíli došel kapitán k závěru, že se nejedná o závadu, ale pouze o přeplněnou klimatizaci. Ta se naplnila kondenzací vzduchu v kabině při vypnutém proudu, případně ještě odvětrávání nasálo rozmrazovací kapalinu.

Přistání za doprovodu hasičů a záchranného sboru

Po dvou hodinovém zpoždění se začalo schylovat k odletu. Už jsme se jen modlili, ať se nic dalšího tomuhle super modernímu letadlu nestane. Následujících 7 hodin a 27 minut letu bylo bez problémů. Až tedy na poslední 3 minuty letu kdy si pro nás kapitán připravil finální dobrodružství.

Proběhla klasická slova kapitána: „Cabin crew, please be seated. Landing in 3 minutes.“ Všichni jsme čekali na přistání, když v tom se kapitán ozval znovu. Začal mluvit trochu nejistě a nakonec z něj vypadly věty typu: „Když budeme přistávat, tak se prosím nelekněte hasičů, kteří budou stát všude kolem dráhy. Ti hasiči sice čekají na nás, nicméně vše je v pořádku. Systém nám pouze hlásí problémy s hydraulikou v podvozku.“ Slova kapitána byla sice velice upřímná, nicméně jsem si hned začal vybavovat všechny části podvozku, které ovládá hydraulika. No, odpověď je, úplně vše. Hydraulika slouží jak k vysunutí podvozku, tak k brždění letounu. Nicméně celé přistání proběhlo tak rychle, že se na palubě ani nestačilo schýlit k nějaké větší panice. Podvozek se vysunul, dosedli jsme v pořádku a zabrzdit se také podařilo. Jen to množství hasičských vozů, které nás doprovázely až na finální stojánku, nám připomínaly že to nemuselo dopadnout až tak dobře …

Náš hasičský doprovod při přistání

Zda s Dreamlinerem ještě někdy poletím?

Odpověď zní ANO. Ty tři technické závady byly sice nepříjemné, ale troufám si říct, že se jednalo jen o souhru nešťastných náhod.

A jaký Dreamliner je?

Letadlo je krásné, má moderní tvary a prostornou kabinu s barevným podsvícením. To měnilo barvu podle fáze letu. U večeře svítí víc, během letu méně a na noc světla úplně změní barvu. Ráno vás zase světla zlehka probudí. Okýnka v letadle jsou velká jako výlohy v obchodě. Výhled máte úplně na všechno. Roletky však na oknech nehledejte. Místo nich jsou pod okny tlačítka a vy si můžete nastavit průhlednost okna, jak je vám zrovna příjemné. Skvělá vymoženost. Palubní systém je taky parádní. Obsahuje vše co byste od moderního palubního systému očekávali. Za zmínku stojí třeba In Flight Chat, kterým můžete „otravovat“ kohokoliv, klidně až na druhém konci letadla.

Zakřivené křídlo DreamlineruCategirng v Boeing 787-9 DreamlinerPalubní systém v Boeing 787-9 Dreamliner

Další kladné body bych rád připsal také posádce. Všechny nepříjemné situace zvládli na jedničku. Servis byl excelentní, stejně tak i catering nabízený na palubě. Fly Air Canada!

 

 

Komentáře

Wisla Letí Světem
Ruský Tokyo Drift před Moskevskou státní univerzitou
Wisla Letí Světem
Jihovýchodní Asie za 96 hodin
Wisla Letí Světem
Hike na Velkém Kavkazu – Gruzie 2016: Den 3
Zatím nebyly přidány žádné komentáře